Sprytne rączki
„Przedszkole to ogródek, w którym rosnące rośliny to dzieci, a nauczyciel jest ogrodnikiem dbającym i pielęgnującym
ich rozwój”F.Froebel
Inspiracją do napisania innowacji pedagogicznej pt. Sprytne rączki ” był udział nauczycielek w dwudniowych warsztatach poświęconych w całości pedagogice Friedricha Froebla. Froebel to niemiecki pedagog, twórca tzw. „ogródków dziecięcych - chciał by dzieci czuły się w nim jak rośliny, które należy pielęgnować, a nauczycieli nazywał ogrodnikami. Dążył do tego by dzieci uczyły się już od najmłodszych lat samodzielności, myślenia oraz umiejętności współżycia z ludźmi.
Zachwycone ideą pedagogiki F. Froebla, postanowiłyśmy wcielić tę metodę w życie naszego przedszkola, a ponieważ pedagogika freblowska wiąże się ze wspaniałą zabawą z użyciem darów zarówno tych naturalnych, które daje nam przyroda, jak i tych stworzonych przez dorosłego dla dziecka, postanowiłyśmy wprowadzić do niej dodatkowo elementy zabaw sensorycznych. Wszystkie podejmowane działania w ramach innowacji poprzez zabawę prowadzić będą do wszechstronnego rozwoju i przygotowania dzieci do nauki w szkole. Treści programowe innowacji realizowane będą w trakcie codziennej pracy przedszkola, a ich celem jest stymulowanie rozwoju aktywności dzieci poprzez różne ćwiczenia i zabawy. Chcemy stworzyć sytuacje sprzyjające nauce poprzez zabawę, a także zadbać o to by dziecko podczas nauki nie czuło przymusu, a uwierzyło w siebie i we własne możliwości.
Koncepcja Froebla odnosi się do edukacji językowej, przyrodniczej, matematycznej, badawczej, społecznej, artystycznej i zdrowotnej, silnie akcentuje wartość zabawy swobodnej.
Wykorzystywanie darów w codziennej pracy przyniesie wiele korzyści: umożliwi ćwiczenie wszystkich zmysłów, rozwija sprawność manualną koncentrację, koordynację wzrokowo-ruchową, pobudza wyobraźnię i myślenie twórcze.