Realizacja treści innowacji pozwoli przedszkolakom badać otaczającą ich rzeczywistość wszystkimi zmysłami, zachęci do badania, eksperymentowania, uruchomi wyobraźnię, logiczne myślenie. Wspólne eksperymentowanie to kształtowanie umiejętności społecznych, budowanie pewności siebie, nauka współpracy, komunikacji, podejmowania inicjatywy, odpowiedzialności. Podczas samodzielnie wykonywanych działań dzieci poznają swoje mocne strony, co dodaje im pewności siebie.
„Mały odkrywca” to dziecko ciekawe świata, spontaniczne, odważne. Dziecko, które potrafi obserwować i wyciągać wnioski. Zajęcia będą odbywać się cyklicznie według przygotowanego harmonogramu Nauczyciel w każdej grupie przedszkolnej będzie pełnił rolę inicjatora sytuacji dydaktycznych oraz kierował aktywnością dziecięcą, tworzył sprzyjające warunki wspólnego odkrywania i doświadczania, zaspokajał ich naturalne potrzeby poznawcze, ciekawość.Realizacja innowacji umożliwi każdemu dziecku poszerzenie i pogłębienie wiadomości zgodnie z indywidualnymi możliwościami, przy wykorzystaniu różnorodnych metod pracy, form i środków.