Przedszkolny ogródek
,,Jestem sobie ogrodniczka, mam nasionek pół koszyczka.
Jedne gładkie, drugie w łatki, a z tych nasion będą kwiatki.
Mam konewkę z dużym uchem co podlewa grządki suche.
Mam łopatkę, oraz grabki ,bo ja dbam o moje kwiatki.“
W marcu w naszym przedszkolu na dobre zagościła wiosna, dlatego każda grupa założyła w swojej sali zielone kąciki.
Wiosna to doskonała pora roku, aby rozbudzić zainteresowania dzieci zmianami zachodzącymi w przyrodzie. Stwarza bowiem sprzyjające warunki do prowadzenia obserwacji i poznania cyklu rozwojowego roślin oraz warunków potrzebnych do ich wzrostu. Przedszkolaki siały różnorodne nasiona: szczypiorek, sałatę, ogórki, cebulkę, fasolę czy pietruszkę, paprykę oraz aksamitki. Dzięki zaangażowaniu i pomysłowości Pani Dyrektor oraz nauczycielek na terenie naszego przedszkola powstał zielony ogródek pełen warzyw, ziół, kwiatów. Wszystkie zasadzone rośliny są bezpieczne dla dzieci, dlatego śmiało będą mogły je dotknąć, powąchać, a nawet posmakować.W naszym ogrodzie pojawiły się piękne kwiaty: aksamitki, pelargonie, szałwia, bratki, begonie, dalie, trawy ozdobne i cudowne kompozycje kwiatowe .Zakupiono szklarnie w której posadzono wyhodowane przez dzieci roślinki: paprykę, ogórki, pomidory. Na przygotowanych grządkach posiały marchewkę, buraki oraz posadziły ziemniaki. Dzieci mają zatem do dyspozycji nie tylko ogromny plac zabaw, ale również przestrzeń, na której założony został ogródek. Przedszkolaki z wielkim zaangażowaniem i pasją, dbają o swoje rośliny: podlewają, plewią i pielęgnują. Uczą się posługiwać prostymi narzędziami ogrodniczymi i kształtują nawyk systematycznego pielęgnowania roślin. Mają praktyczną możliwość poznania różnorodnych gatunków ziół, kwiatów, warzyw , rozpoznają je i nazywają.Przedszkolny ogródek pozwoli im na bliższe poznanie i bezpośredni kontakt z przyrodą wpływając w ten sposób na wzbogacenie wiedzy i słownictwa oraz poznawanie przyrody wszystkimi zmysłami poprzez różnorodne działania, zabawy, eksperymenty i doświadczenia. Prowadzenie w ogrodzie hodowli i obserwacji różnorodnych roślin, pielęgnacja rabaty kwiatowej, uprawianie ziół, warzyw i owoców w znacznym stopniu przyczyni się do wzrostu u dzieci odpowiednich zachowań wobec przyrody. Radość przynosi im również obserwacja naturalnego cyklu wzrostu rośliny. Wśród wielu roślin w ogrodzie uwagę dzieci zwróciła jedna z roślin w kącie ogrodu z największymi liśćmi. Ciekawość dzieci zaspokoiły nauczycielki , które opowiedziały o wartościach odżywczych rabarbaru , a panie kucharki upiekły pyszne ciasto.
Wszyscy z niecierpliwością czekamy, aż zbierzemy wszystkie plony naszej pracy, a dzieci będą mogły podziwiać i degustować wyhodowane samodzielnie warzywa i zioła wykorzystując je w naszej zdrowej przedszkolnej kuchni .