ETAPY ROZWOJU MOWY
Mowa to niesamowicie ważna dla każdego człowieka umiejętność. Kiedy zacząć się niepokoić? Co robić, aby dziecko nie miało z nią trudności? Jak ćwiczenia logopedyczne zamienić w świetną zabawę? Sprawdźcie już teraz!
Na pierwszym planie zamieszczam plansze z etapami rozwoju mowy, powinny być one niezbędną wiedzą dla wszystkich nauczycieli i rodziców. Jednoczenie należy pamiętać, że każde dziecko rozwija się we własnym tempie i niewielkie opóźnienia rozwoju mowy nie powinny być powodem do niepokoju. Wszystko zależy bowiem od indywidualnego tempa rozwoju mowy u dziecka.
WSKAZÓWKI
Po pierwsze…
Nie należy bać się logopedy! To osoba, której zależy na harmonijnym rozwoju dziecka. Ponadto pomagając, ułatwi dziecku rozwój także w innych sferach, np. rozwoju społecznym.
Po drugie…
Warto zaufać nauczycielowi, jeśli zwraca uwagę na to, że mowa dziecka nie rozwija się tak, jak powinna. Należy wówczas podjąć wspólnie, właściwe kroki. Nauczyciel również chce dla dziecka, jak najlepiej! Jest wiele ćwiczeń, pomysłów, zabaw, które nadrobią szybko to, co do nadrobienia i z czasem można dzięki temu uniknąć wizyt u logopedy.
Po trzecie…
Przedszkolak jest za duży na smoczek, kubek niekapek i przecierane jedzenie! Przedszkolak bez tych rzeczy świetnie sobie poradzi. Te 3 powyższe przeszkadzacze uniemożliwiają prawidłowy rozwój mowy, powodują ogromne problemy ze zgryzem, oddychaniem, próchnicą. Brak gryzienia stałych pokarmów sprawia, że mięśnie buzi i języka są nie wyćwiczone i mowa nie będzie taka, jak powinna być, czyli wyraźna, zgodna z wyżej wymienionymi etapami.
PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI I RODZICÓW
Ćwiczenia oddechowe
W ich wykonywaniu świetnie sprawdzą się wszelkiego rodzaju wiatraczki i sprzęt do robienia baniek mydlanych. Warto także uczyć dziecko dmuchać NOSEM. Drożny nos to ważna sprawa i przedszkolak powinien już potrafić wydmuchać nos.
Ćwiczenia usprawniające mięśnie buzi i języka
(Jeśli dziecko sepleni NIE korzystamy z ćwiczeń, które wymagają wyciągania języka przed zęby):
• zlizywanie miodu/dżemu z okolic ust;
• próbowanie dotykania językiem nosa;
• przesyłanie buziaków;
• odtwarzanie emocji osób ze zdjęć (szerokie uśmiechy, smutna mina itd.);
• ,,Lustrzane odbicie” – odtwarzanie miny rodzica/nauczyciela;
• liczenie zębów językiem przed i za zębami;
• nadmuchiwanie raz jednego raz drugiego policzka;
• dzióbek;
• język w rurkę;
• dotykanie językiem raz jednego kącika raz drugiego;
• ,,sprzątanie” lub ,,malowanie” podniebienia językiem;
• ,,mycie” zębów od środka językiem;
• kląskanie;
• żucie;
• śmieszne miny;
• parskanie jak konik;
• udawanie karetki e-o-e-o, i-o, i-o;
• lizanie lizaka;
• ssanie cukierków;
• utrzymywanie paluszka lub kredki między górną wargą a nosem.