Według Światowej Organizacji Zdrowia „zdrowie to nie tylko brak choroby lub niepełnosprawności, lecz stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego”. We współczesnym podejściu do zdrowia uwzględnia się całościową koncepcję, która traktuje człowieka jako całość.
Składają się na nią aspekty zdrowia:
- zdrowie fizyczne
- zdrowie psychiczne
- zdrowie społeczne
- zdrowie duchowe
Promocja zdrowia jest nową koncepcją i strategią działań dla zdrowia.
Podstawowe jej założenia sformułowano w 1986 roku w Karcie Ottawskiej, w czasie I Konferencji Promocji Zdrowia w Ottawie, wg. tej karty promocja zdrowia to proces umożliwiający ludziom zwiększenie kontroli nad swoim zdrowiem w celu jego poprawy. Działania w promocji zdrowia ukierunkowane są na kształtowanie u ludzi zachowań prozdrowotnych oraz dokonywanie zmian w środowisku życia.
Zasady zdrowego żywienia
-
Kluczem do zdrowia jest codzienna aktywność fizyczna i odpowiednia dieta.
-
Podstawą prawidłowej diety jest różnorodność spożywanych produktów. Powinniśmy jeść 3 - 5 posiłków dziennie, w tym koniecznie śniadanie. Przerwy między posiłkami nie powinny być dłuższe niż 4 godziny.
-
Znaczną część codziennej diety powinny stanowić warzywa i owoce.
-
Głównym źródłem energii powinny być pełnoziarniste produkty zbożowe (np. chleb razowy czy pełnoziarnisty, grube kasze)
-
W naszej diecie powinny znaleźć się też mleko i jego przetwory: jogurty, kefiry czy sery.
-
Spożywaj mniej tłuszczów zwierzęcych, więcej roślinnych.
-
Spożywaj głównie mięso drobiowe, ryby oraz nasiona roślin strączkowych np. grochu, fasoli czy soi, ograniczaj spożycie tłustego mięsa czerwonego.
-
W codziennej diecie ograniczaj spożycie cukru i soli.
-
Dostarczaj organizmowi wystarczającą ilość płynów (głównie wody) – minimum 2 litry dziennie.
-
Unikaj alkoholu, kawy i mocnej herbaty.
Przedszkole promujące zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają:
- zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności przedszkola (dzieci, pracowników i rodziców dzieci),
- podejmowaniu przez członków społeczności przedszkola aktualnie i w przyszłości działań na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
1. Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
2. Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
3. Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych.
4. Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.
Więcej informacji znajdą Państwo pod linkiem.
Założenia przedszkola promującego zdrowie
1.Przygotowywanie dzieci do podejmowania świadomych działań dla ich własnego zdrowia i zdrowia innych osób poprzez:
- przekazywanie dzieciom spójnych i zrozumiałych dla nich informacji dotyczących zdrowia i zachowań z nim związanych,
- pytanie dzieci o zdanie i opinie w sprawach, które ich bezpośrednio dotyczą, i brać je pod uwagę,
- powierzanie dzieciom prostych zadań do wykonania,
- zachęcanie dzieci do generowania pomysłów,
- zachęcanie dzieci do współpracy z rówieśnikami i dorosłymi oraz tworzenie warunków do tej współpracy.
2. Inwestycja w zdrowie pracowników i ich kompetencji w zakresie prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci w zakresie:
- uświadomienia sobie wartości zdrowia dla jednostki,
- identyfikacji czynników wpływających na zdrowie,
- rozwijanie kompetencji w zakresie dbałości o zdrowie własne i innych,
- podejmowanie korzystnych dla zdrowia zmian w swoim stylu życia,
- doskonalenia umiejętności prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci.
3. Nawiązanie współpracy z rodzicami w zakresie realizacji działań podejmowanych w ramach promocji zdrowia oraz pedagogizacja
w zakresie:
- uświadomienia sobie wartości zdrowia dla nich samych i ich dzieci oraz identyfikacji czynników wpływających na zdrowie,
- kompetencji wychowawczych w zakresie dbałości o zdrowie własne i dzieci,
- działań do podejmowania korzystnych dla zdrowia zmian w ich stylu życia.