W naszej przedszkolnej kuchni przygotowujemy domowe posiłki. Podajemy dzieciom pokarmy zawierające najwyższe wartości odżywcze. Panie kucharki same robią domowe pierogi z różnymi farszami – kaszą gryczaną, szpinakiem, naleśniki z mąki razowej, pieką ciasta z marchewką i szpinakiem, ciasteczka owsiane. Pieką mięsa i ryby. Wykonują świeże surówki z warzyw i sałatki owocowe. Każdego dnia dzieci jedzą cztery smaczne posiłki: śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek Stanowią ¾ dziennego zapotrzebowania dziecka w wieku przedszkolnym na białko, węglowodany, tłuszcze i witaminy (zgodnie z normami Instytutu Żywności i Żywienia oraz Instytutu Matki i Dziecka).
Posiłki zaplanowane są na podstawie produktów naturalnych. Różne produkty zawierają składniki odżywcze w różnych ilościach i proporcjach. Największą wartość odżywczą maja produkty wysokiej jakości oraz najmniej przetworzone.
Co jedzą dzieci w naszym przedszkolu…
- Jadłospisy dla dzieci uwzględniają zasady zdrowego odżywiania
- Wszystkie substancje odżywcze, w tym mikroelementy i witaminy, są najlepiej przyswajalne, jeśli ich źródło jest naturalne – dlatego też unikamy sztucznie syntetyzowanych dodatków
- Nie ma produktu żywnościowego, który dostarczałby wszystkich składników pokarmowych w odpowiednich ilościach jednocześnie
- Zgodnie z piramidą żywienia posiłki nasze zawierają produkty ze wszystkich grup: zbożowe, warzywa i owoce, produkty białkowe, cukry i tłuszcze
Od połowy lutego 2016 roku serwowane posiłki w Przedszkolu nr 4 są jeszcze zdrowsze, ponieważ przygotowywane w piecu konwekcyjno – parowym. Dzięki posiadaniu takiego pieca nasza przedszkolna kuchnia jest bardziej nowoczesna, a przygotowane potrawy spełniają najwyższe standardy, zarówno jeśli chodzi o walory smakowe jak i zdrowotne. Jako Przedszkole o profilu ekologiczno – zdrowotnym żywienie jest dla nas jednym z najważniejszych zadań.
Jak działa taki piec? Jego moc polega na wymuszonym obiegu powietrza, które kilkakrotnie zwiększa współczynnik wnikania ciepła przy jednoczesnym zmniejszeniu przyściennej strefy chłodnej produktu i stawianego przez nią oporu cieplnego. Dodatkowe zastosowanie pary wodnej powoduje zwiększenie współczynnika wnikania ciepła 30 – 60%, przy czym czynnikiem grzewczym zamiast suchego powietrza jest tu mieszanina parowo – powietrzna. Para wodna w pierwszym etapie procesu styka się z zimnymi produktami i ulega skropleniu, przez co oddaje swe ciepło parowaniu i jednocześnie nawilża produkt.
Korzyści z pieca:
- możliwość obróbki beztłuszczowej, dlatego potrawy są zdrowe, dietetyczne,
- gotujemy w parze, dlatego nie tracimy soli mineralnych, witamin, warzywa zachowują piękny kolor,
- możliwość równoczesnego gotowania różnych potraw bez przechodzenia zapachu,
- oszczędzamy energię i wodę,
- kontrolujemy parametry obróbki,
- mierzenie temperatury w potrawie podczas pieczenia (sonda termiczna).
Przygotowywane przez panie kucharki posiłki są bardzo smaczne, a jednocześnie zgodne z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia.
W każdy czwartek podczas śniadania proponujemy dzieciom samodzielne komponowanie posiłków w formie "szwedzkiego stołu". Dzieci mają możliwość wyboru swoich ulubionych produktów.
Wiosną każda grupa przedszkolna zakłada „mini ogródki“ w salach. Wszystkie dzieci hodują na parapetach i w "kącikach przyrody" różnorodne kiełki i zioła (m.in. szczypior, rzeżuchę, miętę), które wzbogacają codzienne wiosenne kanapki każdego dziecka.
Na terenie przedszkola dzieci zakładają ogródki przedszkolne, w których sadzą owoce, warzywa, przyprawy m.in. pomidory, paprykę, ziemniaki, miętę, bazylię.
W ramach naszego programu autorskiego „ Kreatywny, zdrowy i wesoły przedszkolak w najbliższym otoczeniu “ dzieci cyklicznie przygotowują smaczne, zdrowe przekąski.