Logo

PRZEDSZKOLE nr 4 w STALOWEJ WOLI o profilu ekologiczno - zdrowotnym

s1
s2
s3
s4
s6
Przedszkole z lotu ptaka 3
Przedszkole z lotu ptaka 2
Przedszkole z lotu ptaka 1
test
Slider2

Motoryka Mała

,,Ręka jest zewnętrznym mózgiem człowieka“ Immanuel Kant

Rozwój małej motoryki zawiera się w całościowym rozwoju psychomotorycznym dziecka. Określenie to odnosi się głównie do czynności związanych zużyciem dłoni oraz palców, a także koordynacji tych czynności za pomocą wzroku. W trakcie rozwoju dziecka funkcja ta ewoluuje, osiągając coraz większy poziom sprawności. Ruchy dłoni i palców dziecka stają się coraz bardziej precyzyjne, dzięki czemu może ono wykonywać złożone i skomplikowane czynności. Początkowo dzieci manipulują przedmiotami, by następnie nabywać umiejętność posługiwania się nimi. U dzieci 3 i 4 letnich najsprawniej funkcjonują duże grupy mięśniowe ramion i barków. Dzieci w tym wieku cechuje powolność ruchowa i niski poziom sprawności manualnej związany z małą sprawnością mięśni dłoni i palców. Zawsze jednak musimy pamiętać że każde dziecko to odrębna jednostka, która ma swój indywidualny tok rozwoju. Może się zdarzyć, że odbiega on od ogólnie przyjętych kanonów.

Orientacyjne umiejętności w poszczególnych okresach rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.

TRZYLATEK
  • rysuje pionową i poziomą linie prostą, krzyżyk i koło,
  • buduje wieże z ośmiu elementów,
  • odwzorowuje konstrukcje przestrzenne i płaskie, np: mosty, pociągi, dywaniki,
  • rozbiera się samodzielnie oraz zakłada niektóre części garderoby: kapcie, spodnie,
  • posługuje się łyżką, widelce, oraz kubkiem,
  • samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne (korzysta z toalety, myje twarz i ręce, wyciera się ręcznikiem),
  • nawleka na sznurek lub linkę duże korale,
  • dopasowuje klocki różnego kształtu do odpowiednich otworów,
  • rysuje postać człowieka w formie głowonogów,
  • lepi z plasteliny wg wzoru obwarzanek lub rogalik.
CZTEROLATEK
  • odwzorowuje podstawowe kształty poza kołem i krzyżykiem rysuje kwadrat i prostokąt,
  • coraz sprawniej rysuje po śladzie,
  • rysuje w ograniczonym polu,
  • zamalowuje powierzchnię kartki, przy czym wykonanie tego zadania nie jest zbyt precyzyjne,
  • wykonuje samodzielnie i bardziej precyzyjnie znacznie więcej czynności takich jak: mycie zębów, buzi, czesanie, rozbieranie się i ubieranie,
  • rysuje proste szkice na określony przez nauczyciela temat,
  • rysuje postać człowieka w formie głowotułowia, potrafi narysować prosty schemat człowieka (co najmniej cztery elementy ciała, pojawia się tułów), potrafi przeciąć kartkę nożyczkami,
  • lepi z plasteliny proste kształty tematyczne: piłki, bałwanki, grzybki
PIĘCIOLATEK
  • w pełni opanowuje czynności samoobsługowe (łącznie z zapinaniem i odpinaniem guzików: sześciolatek potrafi zasznurować buty na kokardkę)
  • tworzy rysunki tematyczne o większej ilości szczegółów, które można zidentyfikować,
  • ruchy dłoni są precyzyjne (drze papier na drobne kawałki i przykleja w określonym miejscu)
  • ma prawidłowo ukształtowany chwyt pisarski (chwyt trójpalcowy – dziecko trzyma ołówek między palcem wskazującym, a kciukiem i opiera na palcu środkowym)
  • sprawnie posługuje się nożyczkami: tnie papier po liniach prostych i falistych, tnie kształty,
  • potrafi kolorować w konturze bez wychodzenia za linie.
 opracowała mgr J.Dziakowicz na podst. czas. ,,Wychowanie w przedszkolu“

WIZYTA Św. MIKOŁAJA

43

dni

14

godzin

9

minut

59

sekund

Najnowsze galerie