01
wrzesień
2019
,,Ekologiczne podróże małe i duże"
Innowacja pedagogiczna „Ekologiczne podróże małe i duże” ma na celu poszerzenie treści programowych związanych z szeroko pojętą ekologią i higieną zdrowia przez włączenie ich w tematykę kompleksową pracy dydaktyczno - wychowawczej.
Treści innowacji pedagogicznej realizowane w toku zabaw i zajęć tematycznych oraz są elementem zadań wynikających z planu pracy dydaktyczno - wychowawczej przez włączenie ich w tematykę kompleksową.
Materiał realizowany jest w czterech panelach tematycznych:
Treści innowacji pedagogicznej realizowane w toku zabaw i zajęć tematycznych oraz są elementem zadań wynikających z planu pracy dydaktyczno - wychowawczej przez włączenie ich w tematykę kompleksową.
Materiał realizowany jest w czterech panelach tematycznych:
- Przez lasy, łąki, pola – poznanie wybranych drzew iglastych i liściastych; poznanie wybranych gatunków zwierząt; poznanie różnych rodzajów lasów występujących na Ziemi, poznanie działania ekosystemu oraz zaburzeń, które mogą doprowadzić do zachwiania w jego funkcjonowaniu; pomoc zwierzętom w zimie; poznanie pracy leśnika, poznanie wybranych roślin zielnych; poznanie różnych rodzajów lasów występujących na Ziemi, poznanie ekosystemu łąki oraz wypalania traw jako elementu zaburzającego ten system, poznanie właściwości fizycznych piasku i gliny, poznanie pracy weterynarza, poznanie wybranych gatunków zwierząt łąk i lasów, poznanie mapy Parków Narodowych oraz ich funkcji; przezwyciężanie stereotypów w stosunku np. do pajęczaków;
- Przez oceany, morza, jeziora i rzeki – znaczenie wody dla ludzi, roślin i zwierząt; poznanie przyczyn zanieczyszczenia wody; poznanie sposobów ochrony wody; poznanie obiegu wody w przyrodzie; poznanie stanów skupienia wody w przyrodzie; obserwacja zachowania przedmiotów w wodzie; konstruowanie prostego filtra wody; poznanie różnicy między morzem a jeziorem; rozwijanie umiejętności porównywania objętości wody; poznanie największych rzek Polski, poznanie wybranych gatunków ryb słodkowodnych i morskich; oszczędne gospodarowanie wodą w przedszkolu i domu; bezpośrednie obserwacje rzeki;
- Przez przestworza – poznanie zanieczyszczenia powietrza przez człowieka; obserwacja powietrza, doświadczenia z powietrzem; poznanie sposobów wykorzystania powietrza przez człowieka oraz destrukcyjnego działania wiatru,
- Recykling i segregacja odpadów – rozumienie szeroko pojętej ochrony środowiska naturalnego; rozumienie potrzeby segregowania odpadów, udział dzieci i rodziców w zbiórce surowców wtórnych na rzecz konkursu ekologicznego „Przedszkolaków dobre rady na złe odpady”;